Sunday

Terdetik

Andai waktu berhenti
detik menghilang
bayang-bayang menjadi kaku
seperti sebuah lukisan
yang dilukis diatas jalan
tanpa warna
gelap dan suram
Ku memandang kosong kelangit
mencari sinar pelangi
inikah pengakhiran cerita?
atau mungkin permulaan detik bahagia?
tersenyum ku memikirkan jawapan
jawapan hidup yang hanya DIA tahu
sunyi, sedih atau bahagia
yang tertulis untuk ku..... ?

Tuesday

Kita Hanya Merancang Tapi Allah Yang Menentukan

Hi guys ! long time not see.. eh? pernah jumpa ke? haha_ dah lama blog ini terbengkalai, akhirnya jari jemariku yang panjang2 ini mahu jua bekerja keras di papan kekunci untuk mengupdate entry disini.. WOO ! terkejutzzzz nyer ! :D  tak tahu lah kenapa rajin pulak nak mengisi masa yang tidak berapa lapang ini untuk menulis sebuah nukilan *cewaah ayat* bak seorang penulis sejati.. hahahahaha
ok2, straight to the point je la kenapa tetiba jer rajin nak menulis kat sini.. Entah la., tetiba je terfikir sejenak, so rasa nak menulis..Kita selalu dengar kan ayat ni " Kita hanya merancang, tetapi Allah yang menetukan" kan..kan..kan?? *sila angguk kalau pernah dengar* good girl.. kiss sikit.. muahahahaha :D =_="
Dah2, balek semula ke pangkal jalan! Sebagai manusia kita banyak merancang dan berangan-angan kan? Kita cuba bayangkan benda2 terindah berlaku didalam hidup kita. Yeaah, same goes to me.. terlalu banyak perancangan yang cuba dirancang untuk membuat hidup ini menarik., terlalu banyak angan-angan yang diangan kan *sebab tu muka ni selalu naik jerawat, asyik berangan jer Cik Borealis ni* teehee :p
Tetapi banyak perancangan yang terkadang tidak berlaku seperti yang diharapkan, kecewa? mungkin.. tapi percayalah, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya, dan Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba2nya., Dia tidak memakbulkan apa yang kita hajati kerana Dia mempunyai perancangan yang lebih baik untuk kita. Dan kekecewaan itu tidak harus terjadi jika kita meletakkan hidup kita hanya pada Allah. Kerana siapa kita untuk mempersoalkan segala yang berlaku.
Mungkin siapa yang baca entry akan berkata " soal cinta la ni" haha_ bukan soal itu je, banyak lagi perancangan yang dirancang oleh Cik Borealis. Bab2 cinta tu tolak tepi je la.. malas nak fikir, buat sakit kepala, so ada jodoh ada la., kalau tak ada jodoh, Cik Borealis ni masih mampu untuk enjoy dengan hidup ini, huhu_
Cik Borealis ni suka travel, meneroka tempat baru, sebab tu sekarang berada di Penang.. Yela, dah 22 tahun tak pernah keluar dari Johor tu, sekali keluar, amek kaw! utara terus.. But I enjoy je.. hehe_ tapi bab2 travel ni, yela, nak jugak travel oversea.. Since dah pernah pergi New Zealand dulu, so rasa seronok bila dapat tengok tempat orang, melihat keindahan ciptaan Allah, dan belajar sesuatu yang baru..masa tu dah rancang dah nak travel pegi Australia dengan akak Cik Borealis.. Tapi sedih tak jadi ! Dia tu final year medik, paham2 je la bizi macam mana, then bila Cik Borealis dah kerja, kita pulak tak ada masa.. Dan sekarang dua-dua bizi *tapi lagi bizi Si Doktor tu la kat Sarawak sana* >.< Betol la orang cakap, masa belajar, ada masa, ada tenaga tapi tak ada wang, bila dah kerja, ada tenaga, ada wang tapi tak ada masa, dan bila dah tua, ada wang, ada masa tetapi tak ada tenaga. Kitaran hidup.. so excited rancang nak ke sana nak ke sini., jalan dalam Malaysia je la mampu., ni pon since akak Cik Borealis tu kena berkhidmat di Hospital Sarawak, dah rancang dah nak pegi Sarawak., nak panjat Gunung Santubong lagi.. eh! :D tapi sampai harini tak pergi2 jugak.. *tetiba teringat masa pegi Sarawak under program hiking dulu* aih, dengan kerja kat Ofis tu dah macam apa *tekanan* nak jugak release tension, tapi cuti tak banyak, yela kampung jauh, so bila balek JB kena la amek cuti sehari dua boleh spent time lama sikit dengan parents kan.. Cik Borealis pernah jugak terfikir nak buat travel solo, susah sangat nak cari partner ajak pegi travel, tak ada duit la, tak ada masa la,..bla..bla..bla..so baik pegi sorang kan., tapi paham2 la,. parents mana tak risau kalau anak gadis dia merayap jauh2 kat tempat asing kan..hmm..
Inilah yang dinamakan Allah mempunyai perancangan yang lebih baik, yela, mungkin Allah nak Cik Borealis ni simpan duit untuk kawin kot.. eh?! hahaha
Walaupun begitu, Cik Borealis tak pernah berputus asa untuk merancang mengelilingi dunia.. muahahahaha World traveller wanna be kata kan.. hahahaha.. Doa2 kan la yer ! :)

Sunday

REPOST

Assalammualaikum dan salam ramadhan..waah.,ramadhan hnya tggl a few day je lg..so how ur fasting n ibadat ? hopefully we can achieve keberkatan di bulan mulia ini dgn mengejar amalan2 dan mengumpul pahala sebanyak mungkin..beribadat dibulan ini diberikan ganjaran yg berlipat kali ganda, so sgt la rugi to those yg sia2 kan bulan ramadhan ni mcm tu je..masih ade masa lg ni..struggle la for a few day ni..jgn hanya terlalu mempersiapkan persiapan raya sampai kita mengabaikan bln yg mulia ini..balance is better.. =)

ok.,for entry kali ni sy hanya ingin share satu entry from Aimanazlan yg sy rasa sgt memberi nasihat and perspektif yg sgt bagus.. nice entry..so have a time for read it..=)

Tuesday

Autocorrect yg SGT Fail

Assalammualaikum..hye2..dsebabkan all things yg menyerabutkan kepala now hv gone..yeaaahhh.,viva presentation dh berlalu..exam dh smggu abez..now I can announce dat "MERDEKA" n hv a little bit time for enjoy my last moment as undergraduate students in UTM.. =)
so.,bleh berblogging and sebagainya...dunno y tetibe nk update blog plak bcoz dh xtau nk update status ape kt fb..kot? haha_ tumblr every minutes bleh update bcoz setakat reblog quotes or make 'own quotes'..erk o_O" hahaha :D

ok.,back to d title...

Sunday

Fun Trip

Hye readers =) Assalammualaikum...xjawab dosa, jawab sayang..hikhikhik (trademark Maria Elena) =)
haha_ ok.,ignored kemerengan diatas..this entry juz a short 'bebelan' about yesterday pnye event..my trip with a few of my frenz ke kluang..yuuhuu.,bermandi manda di Gunung Belumut,Kluang..we r not hiking dat mount..oh, dh lame xmndaki gunung..miss d moment time daki gunung kinabalu.. :( yesterday juz a trip of 8 peoples ( 2 cars )..the plan is like last minit pnye plan.,after potluck tu, one of my fren said about plan nk pegi gunung blumut, so.,excited nk join bcoz dh lame xpegi.. 2 cars je yg pegi..mula2 for 10 peoples..but ade yg xjd pegi kot, so 8 je la..we start our journey early in d morning around pukul 8 dh gerak..

Friday

Our Last Memory Together? "Fun Ride" Horse Riding N Potluck

hurmm..dulu mase 1st yr.,always pikir cpt la abez blaja..but now, bile dh final yr, dh abez pon dh,.rase sedih plak..blom lg pikir after dis nk buat ape..find a job or continue amek master? still 50-50..
A lots of memories ade kt sini..wit coursemate, college's freinds memandangkan aku ni aktif sgt join program2 kt kolej like khidmat masyarakat, daki gunung n mcm2 lg indoor n outdoor programmes..smpai sabah n sarawak pon dh jejak..3 yrs here rase skejap plak..
ok, today.,my coursemate (Bachelor Science of Health Physics) hv plan an event dat is "POTLUCK"..Potluck is a gathering of people where each person/group of people contributes a dish of food prepared by d person and to be shared wit other members..dis event such as our "Family Day" yg ke-2 kot..haha_ it seem like we hv manage dat kind of gathering event b4 dis..so.,dis is our last..maybe?..so, everyone brings their own food and we eat together.. 3 yrs kt sini.,wit a lots of memories together..sedih2..hurmmm..

Thursday

How To Beat Procrastination

Procrastination? everyone in dis world must have dis behavior right? even a little bit maybe..normal la kan..especially students.,each time dpt je assignment ke projek ke.,selagi deadline lmbt lg, so, all the work akn dperam selama yg boleh..huu~ laziness is one of big fact contribute to procrastinate.. sometime it give a bad impact bile deadline dh smpai.,dat time baru nk mula buat keje + a lots of work must be done with d same deadline..then start la tension and merungut xtentu pasal with all the work ( ouch, terasa..haha)
but, nothing else we can do except start doing dat work without complaining right..who ask u to keep dat work n do it last minit..? haha_ serius dis word kena btg hidung sndiri..so, we should start to beat this type of behavior..How to beating procrastination? 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...